Fysiikkavalmennus urheilijoille

Omaan kokemuksen kuinka rakentaa vahva keho erityisesti toispuoleisten lajien rasitukseen, kuten lyönti- ja heittolajit. Urheilijan hyvinvointiin kuuluu toimiva keho ilman lihaskireyksiä ja kipuja, joten tasapainoinen fysiikka ja liikkuvuudet ovat tavoittelemisen arvoisia.


Fysiikkavalmennus 

toispuoleiset lajit & Fitness-valmennus


Palloilulajeissa kuormitus tulee usein toiselle puolelle vartaloa, josta aiheutuu kireyksiä, kipuja ja vammoja. Kokemuksesta tiedän, että valmennuksessa ei aina ole tietämystä siitä minkälaista fysiikkaharjoittelua toispuoleinen laji vaatii voimaharjoittelussa, liikkuvuuksien tai tukilihaksiston osalta. Käytännössä näen päivittäin kuntosalilla kuinka myös kokeneilla urheilijoilla keskivartalotuki pettää painoharjoittelussa, kuinka liikkeitä ei pystytä tehdä koko laajuudessaan, ja kuinka vahvempi puoli hallitsee tekemistä. Myöskin ravintoasioissa voi huomata vielä tietämättömyyttä.

Kuvasta näet mitä tapahtui, kun vaihdoin pesiksestä tavoitteelliseen kuntosaliin. Olin se tunnollisin treenaaja pesisjoukkueessa, mutta niin kuin näkyy, kaikkea ei tehty oikein. Urheilijalla ei tule olla lihaskireyksiä niskassa, hartioissa, eikä niin pahoja liikkuvuusongelmia kuin vasemmalla kuvassa minulla oli. Ei ole ihme, jos tilanteesta seuraa loukkaantuminen. Toispuoleisissa lajeissa toinen puoli kehosta jää väistämättä vähemmälle harjoittelulle. Hartia- ja lantiolinjassa voit nähdä korkeudessa eron, kun lantio on kiertynyt ja olkapäät painuvat eteen, oikeanpuoleinen heittokäsi suorastaan roikkuu edessä. Kuvasta pääset lukemaan blogitekstin aiheeseen liittyen.

Tiesitkö, että lapa toimii lihasten varassa ja sen toimintahäiriö on yksi merkittävimmistä riskeistä olkapäävamman syntyyn. 


Fitnessvalmennus

Fitness Expo SM 2018 sijoitus 9.
Fitness Expo SM 2018 sijoitus 9.

Olen kilpaurheillut ikäni. Harrastin ensin kaksikymmentä vuotta pesäpalloa ja viimeiset kahdeksan vuotta olen treenannut kuntosalilla tavoitteellisesti. Olen kisannut Body Fitneksessä 2013 ja 2018. Pesistaustalla ja pitkänä urheiijana ottaa useamman vuoden rakentaa sellaista fysiikkaa, jolla menestyä fitnessurheilussa. Rakenteellisesti kilpailukykyistä fysiikkaa enemmän olen motivoitunut hyvinvoinnista; toiminnallisesta ja vahvasta kehosta, ilman lihaskireyksiä ja kipuja. Pesäpallon jälkeen jäi paljon "korjattavaa" fysiikkaan, jotta sain toiminnallisen ja kivuttoman kehon. Toiminnallisen kehon ylläpito jatkuu läpi elämän. 


Fitnessvalmennusta Etelä-Pohjanmaalla Kuortaneella ja Seinäjoella

Valmennan Kuortaneella ja Seinäjoella. Tiimimme on Team Profit Seinäjoki (alla olevasta kuvasta pääset tiimin instagram-sivuille). 

Pidän valmennuksessa vain muutamaa fitnessvalmennettavaa, jotta ehdin antaa parhaani valmentajana ja kehittämään osaamistani. Kun itse aloitin harrastuksen toivoin, että valmentaja osaisi hyödyntää aikaisempaa urheilijapohjaa. Nyt toivonkin, että valmennukseeni hakevilla olisi urheilutausta.

Urheilu on yksi osa elämääni, ja tulee olemaan vastakin. Urheilu ei ole perheelliselle tärkeintä, mutta välttämätöntä ja mukavaa, oman hyvinvoinnin edistämistä. Hyvät rutiinit vievät kuntoa vuodesta toiseen eteenpäin, kun tekeminen on systemaattista ja riittävän haastavaa. Olen vuodesta toiseen motivoitunut. 

Jos omaat urheilu- tai kuntosalitaustan, sekä koet arvojemme kohtaavan, täytä alla oleva lomake ja olen yhteydessä. Voimme avoimesti jutella olenko Sinulle sopiva valmentaja, vai suosittelenko Sinulle jotain toista. Hintatiedot löydät psyykkisen valmennuksen sivuilta (voit klikata tätä).

Blogista ja instagramista löydät lisää tietoa minusta.

Selän "levittäminen" fitneksessä onnistuu ainoastaan, kun lavan lihakset toimivat oikein. Tässä minikurssi lavan hallinnasta, ole hyvä.


Tästä löydät yhteydenottolomakkeen